مراحل ساخت یک ماکت هواپیما با استفاده از فوم

در ساخت ماکت هواپیما مدل و نوع متریالی که استفاده می شود در سخت یا آسان بودن کار بسیار تاثیر گذار است. ماکت های هواپیما از طرح های بسیار ساده و ابتدایی تا طرح های خیلی پیچیده که تمامی جزئیات را به نمایش قرار می دهد ساخته و تولید می شوند. یکی از بهترین مواد اولیه برای ساخت ماکت های هواپیما فوم برد می باشد. استفاده از این نوع فوم مزایای بسیاری دارد که از جمله آن می توان ارزان و سبک بودن، راحتی کار با آن و صرفه جویی درهزینه اشاره نمود. بنابراین بدون هیچگونه دغدغه ای می توانید چند نمونه از آن بسازید تا به مدل نهایی دلخواه برسید. در ادامه بیشتر به بررسی گام های ساخت ماکت هواپیما می پردازیم.

مرحله اول: خرید وسایل مورد نیاز

معمولا در ساخت هر ماکت هواپیما به وسایل زیر نیاز می باشد.

فوم برد یا ضخامت 4 میلیمتر

سیم فلزی با ضخامت کمتر از یک میلیمتر

موتور بدون جاروبک

چسب حرارتی

کنترلر سرعت الکترونیکی یا ESC

دو عدد سروو موتور

باتری و گیرنده و فرستنده

و ابزارهای چاقو یا کاتر، تفنگ چسب حرارتی، سیم چین و نوار چسب نیاز

مرحله دوم : برش قطعات هواپیما

معمولا برای برش قطعات از ابزارهای مختلفی مانند دستگاه برش لیرزی یا کاتر استفاده می شود. در صورتی که بخواهید از کاتر برای برش قطعات استفاده نمایید باید الگو قطعات را با دقت زیادی رسم کنید و خطوطی که باید کاملا برش خورده شوند را از سایر خطوط با استفاده از دو رنگ مشکی و قرمز جدا نمایید. سعی کنید مراحل برش را به آهستگی و با دقت انجام دهید تا قطعات دقیق وبدون ایراد برش زده شوند.

مرحله سوم: ساخت بال های هواپیما

ساخت بال هواپیما از مهم ترین قسمت های ماکت است. در بخش بال هواپیما دو نوع خط برش متفاوت و غیر یکسان وجود دارد که یکی از آن ها به عنوان برش برای بالابر استفاده می شود و دو طرف آن دو خط وجود دارد که به منظور چند وجهی نمودن بال ها و ثبات آن ها مورد استفاده قرار می گیرند. در این قسمت نیاز است که لایه اول و فوم برش زده شود و لایه زیرین سالم باشد و به هیچ وجه نباید اجازه داد لایه زیرین آسیب ببیند و بشکند. برای ساخت خود بال ها به چسب حرارتی نیاز می باشد، دقت کنید که زاویه بال ها ونحوه چسباندن بال در محل دقیق خود بسیار اهمیت دارد زیرا در غیر این صورت هواپیما به دلیل زاویه نادرست بال هایش نمی تواند در مسیری صاف حرکت داشته باشد.

قرار دادن یک وزنه سنگین بر روی بدنه هواپیما موجب می شود عمل خشک شدن و چسبیدن بال ها بهتر انجام شود.

مرحله چهارم: ساخت سکان عمودی

برای ساخت سکان عمودی هواپیما نیز همانند قسمت بالابر باید به نحوه برش خطوط اصلی و فرعی و محل دقیق برش توجه نمود. برای این منظور ابتدا باید خود سکان عمودی را برش بزنید و بعد یک برش اریب بر روی دو لبه آن ایجاد نمایید و توجه داشته باشید که این برش اریب باید زاویه 45 درجه با سطح هواپیما داشته باشد. به منظور افزایش مقاومت سطح کنترل بهتر است مقداری چسب داخل برش بریزید . ریختن چسب در داخل برش ها نباید باعث شود که دو طرف برش ها به هم چسبیده شوند. پس از این مراحل باید سطح کنترل به بدنه اصلی هواپیما متصل شود. برای این منظور ابتدا محل قرار گیرن آن را امتحان کنید و در صورت متناسب بودن اندازه ها با یکدیگر با استفاده از چسب کار را فیکس نمایید. توجه داشته باشید که سطح تماس باید کاملا بر بال هواپیما عمود باشد.

مرحله پنجم: ساخت پایه موتور

این قطعه دارای دو قسمت مجزا پایه نصب موتور و دماغه هواپیما می باشد. برای ساخت دماغه هواپیما می توان از فوم برد استفاده نمود اما پایه نصب موتور را باید با تخته سه لا ایجاد نمود. اکنون زمان آن رسیده که تمامی قطعات ساخته شده در مرحله دوم را مونتاژ نمایید. قرار دادن دقیق قطعات در برش ها و شکستگی ها بسیار مهم است و باید دیواره ها کاملا به کف قطعه چسبیده شوند. پس از چسباندن تمامی قطعات نوبت ساخت پایه نصب موتور می گردد که روش های مختلفی برای ساخت آن وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده نمایید. ساده ترین راه ساخت پایه نصب موتور استفاده از پرینتر سه بعدی است.

پس از آماده شدن دماغه هواپیما و پایه نصب موتور باید با رعایت فاصله مناسب آن ها را بهم چسباند. در صورتی که پروانه و موتور خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخند باید پایه نصب موتور چهار درجه به سمت چپ چرخانده شوند سپس باید موتور در پایه موتور چهار درجه به سمت بالا چرخیده شود. در نهایت موتور را تست کنید و از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید.

مرحله ششم: ساخت ارابه فرود

ارابه از دو قسمت چرخ های جلویی و بامپ پشتی تشکیل شده است. بامپ پشتی باید بر زیر سکان عمودی نصب گردد. این قطعه هرگز نباید به بالابر بچسبد و فقط باید از طریق برشی که دارد به بالابر متصل گردد تا بتواند همزمان با آن حرکت کند. پس از این مرحله نوبت به ساخت چرخ ها می شود و باید دایره ها را دوبه دو به هم متصل نمایید تا جفت چرخ ها آماده شوند. چرخ های ساخته شده را باید از وسط سوراخ نمایید و به یک سیم فلزی مقاوم وصل کنید. سیم باید به قدری مقاوم باشد که قادر به تحمل وزن هواپیما باشد. اکنون باید ارابه فرود را که آماده شده است در داخل پایه نصب موتور قرار دهید.

مرحله هفتم: ساخت پروانه

پروانه ای که در ساخت هواپیماهای مدل به کار می رود می توانید به صورت آماده خریداری نمایید و یا آن را به صورت دستی بسازید. قطر پروانه باید حدود 15 سانتی متر باشد. از عوامل تاثیر گذار بر سرعت و قدرت موتور هواپیما می توان به اندازه و زاویه ملخ پروانه اشاره نمود.

مرحله هشتم: وصل قطعات الکترونیکی به یکدیگر

این قسمت ساده تر از سایر قسمت های ساخت هواپیما است. در این مرحله ابتدا باید موتور را از طریق سه سیمی که دارد به سیم های کنترلر وصل نمایید. سپس باید بازوها را بر روی سرورها قرار داده و با استفاده از پیچ ها محکم نمود. مرحله بعد ساخت دسته های کنترل و قرار دادن آن ها بر روی سطح کنترل می باشد، برای ساخت دسته ها می توان از چوب یا کارت های اعتباری بدون مصرف استفاده نمود. در نهایت باید گیرنده و فرستنده ها را نصب نمود و عملکرد صحیح و ارتباط بین بخش های مختلف را بررسی کرد تا در صورت وجود اشکال رفع شوند.

مرحله آخر: آزمایش هواپیما

پیش از تست پرواز یکبار دیگر موقعیت چرخ ها، سکان عمودی و دریچه هوا را بررسی کنید تا از نصب درست آن ها مطمئن شوید. اکنون می توانید هواپیما را در فضایی باز امتحان کنید و با سرعتی مناسب پرواز آن را آغاز نمایید. تمامی هواپیماها و جت های قدرتمندی که امروزه در سراسرجهان برای جابجایی مسافران و کالا ها مورد استفاده قرار می گیرند و با خرید بلیط  آن ها می توان سفری سریع و راحت را تجربه نمود ابتدا ماکتی بیش نبوده اند که سالیان درازی بر روی آن ها کار شده است که توانسته اند به چنین پدیده های شگفت انگیزی تبدیل شوند.

امروزه هواپیماها نقش مهمی در حمل و نقل سراسر دنیا ایفا می کنند و استفاده از آن ها مزایای بسیاری دارد. برای رزرو بلیط هواپیما در ایران می توان از اپلیکیشن مستر بلیط  استفاده نمود و در کوتاه ترین زمان ممکن بلیط مقصد مورد نظر مانند بلیط هواپیما تهران ، اصفهان و ... را خریداری کرد.

گزارشگر GE گفتگویی را با لوکا یاکنی استوارت انجام داده است که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید.

گزارشگر جی‌ئی: چه چیزی در مورد ۷۷۷ برای شما جذابیت دارد؟ آیا در مورد ساخت هواپیماهای دیگر فکر کرده‌اید؟

لوکا: من همیشه طرفدار ظاهر ۷۷۷، به خصوص ۷۷۷-۳۰۰ER بوده‌ام. من همچنین توانستم نقشه صندلی‌های بسیار دقیق ایر ایندیا (Air India) را به صورت آنلاین پیدا کنم، که باعث می‌شد کار طراحی داخلی ساده‌تر شود. تا الان به فکر ساخت چیز دیگری نبوده‌ام. من فقط ایده را گرفتم و آن را دنبال کردم.

ساخت ماکت هواپیما با جزییات باورنکردنی (+تصاویر)

جی‌ئی: ماکت شما بسیار مفصل و جزیی است. این حتی شامل بخش‌های خواب برای خدمه می‌شود که معدودی از مردم تا به حال دیده‌اند. چگونه برای این پروژه تحقیق کردید؟

لوکا: خوشبختانه، این روزها تعداد زیادی عکس و فیلم به صورت آنلاین وجود دارد که واقعاً هیچ جزئیاتی را برای تخیل به جا نمی‌گذارند. در طول سالیان من مجموعه‌ای از صدها تصویر را که برای ترسیم برنامه‌های خودم استفاده کرده ام، جمع کردم. من همچنین دفترچه راهنمای هواپیمایی بویینگ ۷۷۷-۲۰۰ER را که شخصی به طور تصادفی به صورت آنلاین ارسال کرده بود گرفتم و این برای بخش‌هایی مانند بال که در حال حاضر طراحی می‌کنم بسیار فوق‌العاده است.

ساخت ماکت هواپیما با جزییات باورنکردنی (+تصاویر)

جی‌ئی: مدل‌های دو موتور GE۹۰-۱۱۵B بسیار زیبا هستند. موتور را چگونه مطالعه کردید؟ با مهندس صحبت کردید؟

لوکا: من به تحقیقات گسترده خود، از جمله عکس‌هایی از تقریباً از هر زاویه، اعتماد کردم. فراتر از آن، من از ابعاد بیرونی هواپیمای بویینگ از وب‌سایت آنها استفاده کردم تا یک ایده‌ی کلی از اندازه موتور بدست آورم. من با هیچ مهندس صحبت نکردم، اما یک دوست از دبیرستان که هم‌اکنون در GE کار می‌کند دارم و او کمی در مورد چالش‌های ذاتی در طراحی و تولید موتور گفته است.


https://twiki.di.uniroma1.it/twiki/view/Sandbox/MakingaReplicaofanAirplane



Comments

Popular posts from this blog

کوله بار سفر باید شامل چه وسایلی باشد؟

لوازم ضروری برای سفر در فصل بارندگی