شرکت هواپیمایی ایران ایر

تاریخچه

این شرکت هواپیمایی از ادغام شرکت های پرشین ایر سیروس و ایرانیان ایرویز در اسفند ماه سال 1340 به وجود آمد و چون قدیمی ترین و تنها شرکت هواپیمایی در ایران بود توانست انحصار کامل پرواز های داخلی را به دست آورد. در دهه 70 با افزایش تعداد شرکت های خصوصی رقیبانی برای ایران ایر به وجود آمد و موجب شد که این شرکت انحصار خود برای پروازهای داخلی و خارجی را از دست دهد. شرکت ایران ایر در طی سال ها فعالیت  و رقابت با سایر شرکت ها موفقیت های بسیاری را کسب نمود و از آن به عنوان مدرن ترین و پر درآمد ترین شرکت هواپیمایی جهان یاد می کنند.

پیش از این دوره شرکت هواپیمایی هما در دهه 50 نیز جایگاه درخشانی داشت و سعی می کرد به نحوی از موقعیت استراتژیک ایران استفاده کنند که ایران به مرکز ترانزیت بار و مسافر در جهان تبدیل شود. اولین پرواز این شرکت در فروردین ماه سال 1341 انجام شد و پس از آن به مرور بر تعداد پروازهای داخلی و خارجی افزوده گشت. نخستین پرواز خارجی آن نیز در سال 1354 از تهران به مقصد فرودگاه جان اف کندی نیویورک توسط هواپیما بوئینگ 707 اتفاق افتاد. البته این پرواز دارای یک توقف در فرودگاه هیترو لندن بود.

شرکت هواپیمایی ایران ایر با افزودن هواپیماهای دور برد بوئینگ 747 اس پی توانست طولانی ترین خط هوایی بدون توقف جهان را ایجاد نماید. این شرکت در حال حاضر دارای پروازهای متعددی به 60 مقصد داخلی و خارجی می باشد و دفتر مرکزی آن در فرودگاه مهر آباد تهران واقع شده است. پروازهای داخلی ایران ایر توسط فرودگاه مهرآباد و پروازهای خارجی آن توسط فرودگاه امام خمینی تهران انجام می شود. بر اساس آخرین آمار به دست آمده این شرکت سالیانه بالغ بر6 میلیون نفر را در نقاط مختلف دنیا جابجا می کند. مسافران می توانند برای خرید بلیط هواپیما ایران ایر به وب سایت آن یا آژانس های مسافرتی مراجعه نمایند.

آرم و طراحی هواپیماها

شرکت هواپیمایی ایران ایر دارای لوگویی با نماد مرغ هما است و می توان گفت این آرم از زیبا ترین و برترین آرم هایی است که تا کنون برای یک ایرلاین طراحی شده است. این لوگو در سال  1341 توسط طراح جوانی به نام ادوارد زهرا بیان طراحی شد و با وجود اینکه سالیان زیادی است از ساخت آن می گذرد همچنان جایگاه ویژه ای دارد و یکی از بهترین برندهای بین المللی محسوب می شود.

شرکت هواپیمایی هما برای انتخاب آرم خود در سال 1340 آگهی مسابقه ای را در روزنامه های اطلاعات و کیهان منتشر نمود که علاقمندان به طراحی می توانند طرح های پیشنهادی خود برای برند تجاری هما به آدرس درج شده ارسال کنند تا یکی از آن ها به عنوان لوگوی این شرکت انتخاب شود. در میان تمامی طرح های ارسال شده طرح مرغ هما بیشتر از بقیه  مورد توجه قرار گرفت. جالب است که بدانید مرغ هما پرنده ای افسانه ای در ایران باستان و تخت جمشید می باشد.

آرم ایران ایر

خدمات

شرکت هواپیمایی ایران ایر همانند سایر شرکت های هواپیمایی خدمات متنوعی را به منظور رفاه حال مسافران ارائه می دهد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کلاس های پروازی

شرکت هواپیمایی ایران ایر دارای دو کلاس پروازی اکونومی و هما کلاس می باشد که هر کدام کلاس های نرخی متفاوتی دارند. به این صورت که کلاس اکونومی دارای کلاس نرخی N,M,Q,V,Y و هما کلاس دارای کلاس نرخی C و J می باشد. مسافران عزیز که بلیط سفرشان را وب سایت مستر بلیط  یا سایر وب سایت ها رزرو می کنند. توجه داشته باشند که پروازهای کلاس هما دارای قیمت بالاتری هستند و در آن ها خدمات ویژه تری ارائه می گردد.

سرویس غذا و کیترینگ

این ایرلاین که از قدیمی ترین ایرلاین های ایرانی محسوب می شود در طی سال ها فعالیت خود همواره رضایت مسافران را سر لوحه کار خود قرار داده است. از این رو سعی می کنند که همیشه بهترین خدمات را ارائه دهد. کترینگ این شرکت روزانه 32000 سرویس متنوع ارائه می دهند و می توان گفت از بزرگترین کترینگ های خاورمیانه محسوب می شود که دارای بهترین و باکیفیت ترین غذاها است. لازم به ذکر است که با توجه به نوع کلاس پروازی لیست غذا، نوشیدنی، دسر و .. که کترینگ ایران ایر به مسافران ارائه می دهد متفاوت می باشد. یکی از اقدامات جالب این کترینگ ارائه سرویس غذایی منحصر به فرد برای مسافرانی است که دارای بیماری ها یا رژیم های غذایی خاص هستند. از این رو افراد می توانند در هنگام رزرو بلیط غذای خاص مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

https://mrbilit.com/mag/iran-air-airline/

 

Comments

Popular posts from this blog

مراحل ساخت یک ماکت هواپیما با استفاده از فوم

هنگام سفر چه وسایلی را با خود ببریم؟

سرای زیبای مشیر در شیراز