ترمینال های فرودگاه مهرآباد



فرودگاه بین‌المللی مهرآباد نام یکی از فرودگاه‌های شهر تهران، پایتخت ایران است که در سال ۱۳۱۷ ساخته شده‌است (فرودگاه اصلی و بین المللی تهران، فرودگاه امام خمینی (ره) است). این فرودگاه در بخش غربی تهران واقع شده و نام خود را از روستای مهرآباد که پیشتر در آن منطقه قرارداشت گرفته‌است. این فرودگاه مجهز به سامانه‌های آی‌ال‌اس و وی‌اوآر است. مهرآباد پس از فرودگاه مسجد سلیمان، فرودگاه بندر لنگه و قلعه مرغی، چهارمین فرودگاه ایران و خاورمیانه‌ است. در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۳۲٬۲۴۵ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شد و ۱۱۱٬۱۰۷٬۸۲۲ کیلوگرم بار و ۱۶٬۳۲۷٬۳۵۹ نفر مسافر از طریق آن جابجا شدند.


فرودگاه بین المللی مهرآباد در اولین سال های فعالیت خود تنها دو ترمینال داشت که پروازهای داخلی و خارجی به مقاصد مختلف با استفاده از آن ها انجام می شد اما با گذشت زمان و توسعه فرودگاه میزان ترمینال ها نیز افزایش یافت و امروزه شاهد 6 ترمینال در این فرودگاه هستیم که هر کدام مسئولیت پشتیبانی از تعدادی پروازها را بر عهده دارند. در ادامه به معرفی هر یک از این ترمینال ها و امکانات آن ها می پردازیم.

ترمینال 1: تمامی پروازهای هواپیمایی کیش ایر و زاگرس توسط ترمینال 1 انجام می شوند و در واقع این ترمینال میزبان پروازهای داخلی می باشد. ترمینال 1 نخستین ترمینال فرودگاه است که به دلیل اهمیت و جایگاه فرهنگی و تاریخی که دارد نام آن را در لیست آثار ملی ایران ثبت نموده اند. از امکانات رفاهی این ترمینال می توان به سالن عمومی، رستوران، کافی شاپ، کتابخانه و نمازخانه و ... اشاره نمود.

ترمینال 2: این ترمینال دارای امکانات رفاهی مناسبی مانند رستوران، کافی شاپ، ساندویچی، سالن عمومی، سالن ترانزیت، غرفه کتاب و نمازخانه می باشد. ترمینال 2 میزبان تمامی پروازهای ایرلاین های مختلفی از جمله معراج، ایران ایر، قشم ایر، ایرتور، آتا و نفت است و سفر های داخلی مانند تهران ، اصفهان و .. از این ترمینال انجام میگیرد.برای خرید بلیط هواپیمامیتوانید از طریق سایت مستر بلیط اقدام به خرید بلیط هواپیما اهواز، تهران ، و اصفهان و .. کنید.

ترمینال 3: این ترمینال از فرودگاه بین المللی مهرآباد به صورت ویژه به پروازهای حجاج اختصاص داده شده است.

ترمینال4: در این ترمینال تنها پروازهایی که از تهران به مقصد شهرهای داخلی ایران صورت می گیرد انجام می شود. این پروازها مربوط به شرکت های هواپیمایی آسمان، کاسپین، ماهان، تابان، اترک و سپاهان هستند. مسافرانی که به این ترمینال مراجعه می کنند می توانند از امکانات رفاهی مختلفی مانند رستوران، کافی شاپ، ساندویچی، جایگاه پذیرایی از مسافران تاخیردار، سالن ترانزیت، بوفه سرد و گرم و .. استفاده نمایند.

ترمینال 5: این ترمینال نیز همانند ترمینال 3 مربوط به پرواز حجاج می باشد.

ترمینال 6: تمامی پروازهای ورودی از شهرهای مختلف ایران به مقصد تهران در این ترمینال انجام می شود و دارای امکانات رفاهی مشابه سایر ترمینال های فرودگاه مهرآباد می باشد.

برج مراقبت فرودگاه بین المللی مهرآباد

برج مراقبت فرودگاه مهرآباد از بخش های مختلفی تشکیل شده است و ساختمان اصلی آن با داشتن 10 طبقه دارای ارتفاعی بالغ بر 30 متر می باشد. از بخش های مختلف برج مراقبت فرودگاه مهرآباد می توان به بخش مراقبت پرواز، بخش رادار تقرب پرواز، بخش تجهیزات و زیر ساخت های ناوبری، ساختمان اصلی و فضای عملیاتی آن و ... اشاره نمود.


هتل های نزدیک به فرودگاه مهرآباد

یکی از دغدغه های اصلی بیشتر مسافران پس از رسیدن به مقصد به ویژه در سفرهای کاری اقامت در یک مکان مناسب می باشد. برخی از مسافران به دلیل طولانی بودن مسافت ها و یا دور شدن از ارگان یا مرکزی که برای مراجعه به آن به تهران آمده اند مجبور هستند که محلی را انتخاب نمایند که دسترسی راحت تری به فرودگاه داشته باشند. گاهی اوقات نیز به دلیل تاخیرهای طولانی پروازها مسافرانی که از شهرستان ها به فرودگاه مهرآباد آمده اند نمی توانند مجددا به محل زندگی خود بازگردند و پس از چند ساعت دوباره به فرودگاه بازگردند. به همین منظور هتل هایی در نزدیکی فرودگاه مهرآباد احداث شده اند که مسافران می توانند یکی از اتاق های آن ها را به منظور استراحت برای چند ساعت رزرو نمایند. هتل های نزدیک به فرودگاه از نظر دسترسی به مرکز شهر نیز انتخاب های بسیار مناسبی هستند. بنابراین مسافرانی که بلیط هواپیما تهران اصفهان یا تهران به سایر شهرها... را رزرو کرده اند و با تاخیرهای طولانی به دلایل مختلف مانند مناسب نبودن شرایط جوی روبرو شده اند بهتر است هتل های حوالی فرودگاه را برای اقامت چند ساعته خود رزرو نمایند.

Comments

Popular posts from this blog

مراحل ساخت یک ماکت هواپیما با استفاده از فوم

هنگام سفر چه وسایلی را با خود ببریم؟

سرای زیبای مشیر در شیراز